20+ godina SEO: kratka istorija optimizacije

SEO

Praksa koju poznajemo kao SEO počela je sredinom 1990-ih. Čitajte dalje o značajnim prekretnicama u evoluciji pretraživača i optimizacije.

Optimizacija za pretraživače (SEO) danas se u velikoj meri vrti oko Gugla.
 
Međutim, praksa koju sada poznajemo kao SEO zapravo prethodi najpopularnijem pretraživaču na svetu koji su suosnivali Lari Pejdž i Sergej Brin.
 
Iako bi se moglo tvrditi da je priča oko optimizacije , uajedno sa svim postupcima marketinga na pretraživačima počele sa lansiranjem prve web stranice objavljene 1991. godine, ili možda kada je lansiran prvi web pretraživač, zapravo priča o SEO „zvanično“ počinje nešto kasnije, oko 1997. godine.
 
Prema Bobu Hejmanu, autoru Digital Engagement-a, možemo zahvaliti nikom drugom do menadžeru rok grupe Džeferson Staršip što nam je pomogao da se pojavi  novo polje koje ćemo poznavati kao „optimizacija pretraživača“.
 
Vidite, bio je prilično uznemiren što je zvanična web lokacija Džeferson Staršip bila rangirana na 4. stranici nekog pretraživača u to vreme, a ne na poziciji 1 na 1. stranici.

Doduše, možda nikada nećemo saznati da li je ova priča više revizionistička istorija ili 100% činjenica, svi znaci definitivno ukazuju na termin SEO koji potiče oko 1997.

Potražite još malo i videćete da je Džon Odet iz Multimedia Marketing Group-a koristio termin već 15. februara 1997.
Visoko rangiranje na pretraživačima 1997. je još uvek bio prilično nov koncept.
Takođe je bio veoma vođen direktorijumom.
 
Pre nego što je DMOZ podstakao originalnu Google klasifikaciju, LookSmart je pokretao Zeal, Go.com je bio sopstveni direktorijum, a Yahoo direktorijum je bio glavni igrač u Yahoo pretrazi.
 
Ukoliko kliknete na DMOZ napravićete osvrt u prošlost i kako je izgledalo pretraživanje interneta pre Googla
 
Ako niste upoznati sa DMOZ-om, Mozilla Open Directori Project-om (zapamtite, Mozilla je bila kompanija, a Moz je bio brend mnogo pre SEOMoz-a), to su u osnovi bile žute stranice za web stranice, nešto poput telefonskog imenika u kome se nalazi lista web sajtova.
 

Danas? Svi žele da vladaju stranicama rezultata pretraživača (SERP)

Optimizacije pretraživača u odnosu na marketing na pretraživačima

Pre nego što je Optimizacije za pretraživače, korišćeni su i drugi termini:
  • Postavljanje na pretraživačima.
  • Pozicioniranje pretraživača.
  • Rangiranje pretraživača.
  • Registracija pretraživača.
  • Podnošenje pretraživača.
  • Promocija veb stranice.
Ali nijedna diskusija ne bi bila potpuna bez pominjanja još jednog termina…

Marketing na pretraživačima.

“SEO je mrtav”

U jednom trenutku 2001. godine, jedan istaknuti pisac industrije predložio je termin “marketing na pretraživačima”  kao naslednika optimizacije za pretraživače.
 
Očigledno, to se nije dogodilo.
 
Pripremite se sada; videćete mnogo lažnih tvrdnji (npr. „SEO je mrtav“, „novi SEO“) i pokušaje rebrendiranja SEO-a (npr. „Optimizacija doživljaja pretrage“).
 
Iako SEO kao termin nije savršen – na kraju krajeva, mi ne optimizujemo pretraživače, mi optimizujemo naše web prisustvo – on je ostao preferirani termin naše industrije već više od 20 godina i verovatno će biti takav u bliskoj budućnosti.
 
Što se tiče marketinga na pretraživačima?
Još uvek se koristi, ali je sada više povezan sa marketingom i oglašavanjem plaćene pretrage. Ova dva pojma danas mirno koegzistiraju.

Hronologija istorije pretraživača

Pretraživači su promenili način na koji pronalazimo informacije, sprovodimo istraživanje, kupujemo proizvode i usluge, zabavljamo se i povezujemo  sa drugima.

Iza skoro svake onlajn destinacije – bilo da je to web lokacija, blog, društvena mreža ili aplikacija – stoji pretraživač. Pretraživači su postali povezujuća snaga i vodič za svakodnevni život.
 
Kako je sve ovo počelo?
 
Sastavio sam vremenski okvir značajnih prekretnica iz istorije pretraživača i optimizacije pretraživača da bi razumeli korene ove tehnologije, koja je postala tako važan deo našeg sveta.

Zora optimizacije, poznata i kao era “Divlji zapad” 

Moram da budem iskren i da naglasim da sam se ovde negde i ja uključio u priču optimizacije i kao svaki mladi preduzimljivi marketar pronašao šeme i modele “BLACK HAT SEO” , tada je to radilo i dobijali smo neverovatne rezultate, međutim kako je Google evolouriao, tako su i oni koji su želeli da zadrže primat na prvoj stranici SERP-a.

U to vreme, kraj 90ti i početak 2000ih, imali ste izbor pretraživača – i direktorijuma koje pokreću ljudi i popisa baziranih na popisivačima – uključujući AltaVista, Ask Jeeves, Excite, Infoseek, Lycos, and Yahoo.

U početku, jedini način da se izvrši bilo kakav SEO bio je kroz aktivnosti na stranici.
Ovo je uključivalo optimizaciju za faktore kao što su:
  • Uverite se da je sadržaj dobar i relevantan.
  • Imate dovoljno teksta u objavi.
  • Vaše HTML oznake su bile tačne(!? relativno tačne).
  • Imali ste interne i eksterne linkove.
Ako ste hteli da se dobro rangirate u ovoj eri, trik je uglavnom bio samo u ponavljanju ključnih reči dovoljno puta na vašim web stranicama i meta oznakama.

Želite da nadmašite stranicu koja koristi ključnu reč 100 puta? Onda koristite ključnu reč 200 puta!

Danas ovakvu praksu zovemo spamom!!

Istorija SEO
1994
Yahoo su kreirali studenti Univerziteta Stanford Džeri Vang i Dejvid Filo u trejleru za kampus. Iahoo je prvobitno bio lista Internet obeleživača i direktorijum zanimljivih sajtova.
Vebmasteri su morali ručno da pošalju svoju stranicu u Yahoo direktorijum radi indeksiranja kako bi Yahoo mogao da pronađe kada neko izvrši pretragu.
 
AltaVista, Ekcite i Licos su takođe lansirani.
 
1996
Pejdž i Brin, dva studenta Univerziteta Stanford, napravili su i testirali Backrub, novi pretraživač koji je rangirao sajtove na osnovu relevantnosti i popularnosti ulaznih linkova.
 
Backrub je na kraju postao Google. HotBot, koji pokreće Inktomi, takođe je pokrenut.
 
1997
Nakon uspeha Vodiča za vebmastere za pretraživače, Dani Sulivan je pokrenuo “Search Engine Watch”, web lokaciju posvećenu pružanju vesti o industriji pretraživanja, saveta o pretraživanju weba i informacija o tome kako bolje rangirati web stranice. (Hvala Deni na svom znaju koji si nam pružio prim.aut.)
(Deset godina kasnije, nakon što je napustio SEW, Salivan je osnovao još jednu popularnu publikaciju za pretragu, Search Engine Land, i sada radi u Guglu.)
 
Ask Jeeves je takođe debitovao i Google.com je registrovan.
 
1998
Goto.com je pokrenut sa sponzorisanim vezama i plaćenom pretragom. Oglašivači licitiraju na Goto.com da bi se rangirali iznad rezultata organske pretrage, koje je pokretao Inktomi. Goto.com je na kraju preuzeo Yahoo.
 
DMOZ (Projekat Open Directori) postao je najtraženije mesto za SEO stručnjake da bi svoje stranice uvrstili na listu.
MSN je ušao u prostor sa MSN pretragom, koji je prvobitno pokretao Inktomi.
 
1999
Održana je prva konferencija o marketingu svih pretraživača, Strategije pretraživača (SES). Salivanovu retrospektivu o tom događaju možete pročitati OVDE
(Serija konferencija SES nastavila je da radi pod različitim nazivima i matičnim kompanijama sve do gašenja 2016.)

GOOGLE Revolucija

Godine 2000. Yahoo je izveo najgori strateški potez u istoriji pretrage i udružio se sa Guglom i dozvolio Guglu da pokreće njihove organske rezultate umesto Inktomija.
 
Prethodno je Gugl bio malo poznat pretraživač. Jedva poznat!
 
Krajnji rezultat: svaki rezultat Yahoo pretrage je rekao „Pokreće Google“ i na kraju su predstavili svog najvećeg konkurenta svetu i Gugl je postao poznato ime.
 
Do ove tačke, pretraživači su uglavnom rangirali sajtove na osnovu sadržaja na stranici, imena domena, mogućnosti da se uvrste u gorepomenute direktorijume i osnovne strukture sajta (breadcrumbing).
 
Ali Google-ov web popisivač (crawler) i PageRank algoritam bili su revolucionarni za pronalaženje informacija.
 
Google je posmatrao faktore na stranici i van nje – količinu i kvalitet spoljnih veza koje upućuju na web lokaciju (kao i korišćeni sidreni tekst – anchor text)
Ako razmislite o tome, Google-ov algoritam je u suštini bio „ako ljudi pričaju o vama, morate biti važni“.
 
Iako su veze bile samo jedna komponenta Google-ovog algoritma za ukupno rangiranje, SEO praktičari su se uhvatili za veze kao za najvažniji faktor – i stvorena je čitava podindustrija izgradnje linkova.
 
Tokom sledeće decenije, trajala je trka za sticanje što više linkova u nadi da će oni doneti veći rang na SERP-u
 
Linkovi su postali veoma zloupotrebljena taktika na koju će Google morati da se pozabavi u narednim godinama.
 
Takođe je 2000. godine Google Toolbar postao dostupan u Internet Ekplorer-u, omogućavajući SEO specijalistima  da vide svoj PageRank rezultat (broj između 0-10).
 
Ovo je započelo eru neželjenih e-poruka sa zahtevima za razmenu linkova.
 
Dakle, sa PageRank-om, Google je u suštini uveo meru valute u svoje povezivanje. Slično kao što se autoritet domena danas zloupotrebljava.
 
Guglovi organski rezultati takođe su dobili kompaniju u vidu AdVords oglasa počevši od 2000. godine. Ovi plaćeni oglasi na pretrazi počeli su da se pojavljuju iznad, ispod i desno od Google-ovih prirodnih (tj. neplaćenih) rezultata.
 
U međuvremenu, grupa vebmastera se neformalno okupila u jednom pabu u Londonu da bi počela da deli informacije o svim stvarima SEO 2000. godine.
 
Ovo neformalno okupljanje se na kraju pretvorilo u Pubcon, veliku seriju konferencija za pretragu koja se održava i danas.
 
Tokom narednih meseci i godina, SEO svet se navikao na mesečni Google Dance, ili na period tokom kojeg je Google ažurirao svoj indeks, što je ponekad rezultiralo velikim fluktuacijama u rangiranju.
 
Iako je Guglov Brin jednom slavno rekao da Gugl ne veruje u veb neželjenu poštu, njegovo mišljenje se verovatno promenilo do trenutka kada je 2003. krenula.
 
SEO je postao mnogo teži nakon ažuriranja kao što je Florida jer je postalo mnogo važnije od samo ponavljanja ključnih reči X broj puta.

Google AdSense: Unovčavanje užasnog SEO sadržaja

2003. godine, nakon što je preuzeo Blogger.com, Google je pokrenuo AdSense, koji prikazuje kontekstualno ciljane Google oglase na sajtovima objavljivača.

Kombinacija AdSense-a i Blogger.com dovela je do porasta jednostavnog, monetizovanog objavljivanja na mreži – i revolucije blogovanja.
 
Iako Google verovatno to tada nije shvatio, stvarali su probleme koje su morali da popravljaju uz put.
 
AdSense je doveo do taktike neželjenog sadržaja i sajtova napravljenih za AdSense ispunjene tankim/lošim/ukradenim sadržajem koji su postojali samo da bi se dobro rangirali, ostvarili klikove i zaradili novac.
 

Lokalni SEO i personalizacija

Otprilike 2004. Google i drugi vrhunski pretraživači počeli su da poboljšavaju rezultate za upite koji su imali geografsku nameru (npr. restoran, vodoinstalater ili neka druga vrsta preduzeća ili pružaoca usluga u vašem gradu ili mestu).
 
Do 2006. Google je predstavio Maps Plus Bok, kojim sam tada bio prilično impresioniran.
 
Takođe je oko 2004. godine Gugl i pretraživači počeli da više koriste podatke krajnjih korisnika, kao što su istorija pretrage i interesovanja, da bi personalizovali rezultate pretrage.
 
To je značilo da bi rezultati koje ste vi videli, mogli biti drugačiji od onih koje vidi  neko ko sedi pored vas u kafiću kada je pretraživao isti upit.
 
Takođe 2005. godine, nofollow oznake su kreirane kao sredstvo za borbu protiv neželjene pošte.
 
SEO profesionalci su počeli da koriste ovu oznaku kao način oblikovanja PageRank-a.
 
Google je takođe objavio nekoliko značajnih ažuriranja:
 
  • Džegera, koji je pomogao da se smanji nivo neželjenih razmena linkova koji su letel unaokolo, što je najavilo pad značaja sidrenog teksta kao faktora zbog njegove dvosmislenosti
  • Big Daddi (koji je skovao Džef Menson iz RealGeeks-a), koji je poboljšao arhitekturu Gugla da bi omogućio bolje razumevanje vrednosti i odnosa veza između sajtova.
Posete Google.com

Posete Google.com širom sveta od decembra 2021. do maja 2022. 

(u milijardama)

YouTube, Google analitika i alatke za webmastere

U oktobru 2006. Google je za 1,65 milijardi dolara kupio korisnički generisanu mrežu za deljenje videa YouTube, koja je na kraju postala druga najkorišćenija pretraga na svetu.
 
Danas YouTube ima 2 milijarde korisnika!
 
Zbog svoje velike popularnosti, video SEO je postao ključan za brendove, preduzeća i pojedince koji su želeli da budu pronađeni.
 
Google je takođe lansirao dva neverovatno važna alata 2006:
  • Google Analitiku: Ovaj besplatni alat zasnovan na webu bio je toliko popularan pri lansiranju da su webmasteri iskusili upozorenja o prekidu rada i održavanju.
  • Google alatke za webmastere: Sada poznate kao Search Console, Google alatke za webmastere omogućavaju webmasterima da vide greške pri popisivanju, da vide za koje pretrage se vaš sajt prikazuje i zahtevaju ponovno uključivanje
Takođe 2006. godine, XML mape sajta su dobile univerzalnu podršku od pretraživača.
 
XML mape sajta omogućavaju webmasterima da prikažu pretraživačima svaki URL na njihovoj veb lokaciji koji je dostupan za popisivanje.
 
XML mapa sajta sadrži ne samo listu URL adresa, već i niz dodatnih informacija, koje su pomogle pretraživačima da inteligentnije indeksiraju.

Univerzalna pretraga

Počevši od 2007 počeli smo da vidimo kako pretraga počinje da se razvija na nove i uzbudljive načine . Sva ova ažuriranja su imala za cilj da poboljšaju iskustvo pretraživanja za korisnike.
 
Počnimo sa Google-ovom univerzalnom pretragom.
 
Do ove tačke, rezultati pretrage su se sastojali od 10 plavih veza.
 
Zatim je Google počeo da meša tradicionalne organske rezultate pretrage sa drugim tipovima vertikalnih rezultata kao što su vesti, video i slike.
 
Ovo je bila jedna od najvećih promena u Google pretrazi – i SEO – od ažuriranja na Floridi.

Čišćenje “septičke jame”

Godine 2008. tadašnji izvršni direktor Google Erik Šmit rekao je da internet postaje septička jama i da su brendovi rešenje. „Brendovi su način na koji rešavate septičku jamu“, rekao je on.

Manje od šest meseci nakon njegovog komentara, stiglo je Google ažuriranje pod nazivom Vince.
 
Činilo se da su veliki brendovi odjednom mnogo bolje rangirani u SERP-ovima.
 
Ali, prema Google, to zapravo nije bilo namenjeno nagrađivanju brendova.
 
Google je želeo da stavi veću težinu na poverenje u algoritam (a veliki brendovi imaju tendenciju da imaju više poverenja od manjih i manje poznatih brendova).
 
Ubrzo nakon ovog ažuriranja, Google je izdao još jedan za poboljšanje brzine njihovog indeksiranja, pod nazivom Kofein.
 
Kofein je bio „arhitektura pretrage sledeće generacije za Google koja bi trebalo da bude brža i tačnija, da pruža bolje, relevantnije rezultate i da indeksira veće delove weba“.
 
Da napomenem i veoma važan događaj, Google je 2010. godine objavio da je brzina sajta faktor rangiranja. 

Uzdizanje družtvenih mreža

Krajem 2000-ih pojavio se još jedan fenomen: društvene mreže.
 
Google je napravio svoju veliku opkladu na YouTube-u ( i pokušao ponovo sa sada neispravnim Google+).
 
Ali druge mreže kao što su Facebook, Twitter i LinkedIn sve su se pojavile kao glavni igrači (sa još mnogo njih koji će doći i otići u narednim godinama).
 
Uporedo sa porastom društvenih mreža došlo je i do spekulacija da društveni signali mogu uticati na rangiranje u pretraživanju.
 
Da, društvene mreže mogu pomoći optimizacije, ali indirektno – baš kao što drugi oblici marketinga mogu pomoći da se poveća promet na vašoj web lokaciji i poveća svest o brendu i afinitet (što generiše potražnju za pretraživanje).
 
Iako je uticaj utisaka na društvenim mrežama (lajkova, tvitova, itd.) Google godinama iznova negirao kao faktor rangiranja, i dalje se navodi da ima jaku korelaciju u različitim studijama faktora rangiranja.
statistic id1134033 social network users in cee region in 2021

Broj korisnika društvenih mreža u odabranim zemljama Centralne i Istočne Evrope 2021. 

(u milionima)

Mašinsko učenje i inteligentna pretraga

Ranije sam pomenuo da je Google, prvobitno izgrađen na pronalaženju informacija, postao kompanija koja je na prvom mestu na mobilnim uređajima.
 
Pa, to se promenilo 2017. jer je izvršni direktor Google-a Sundar Pichai proglasio Googlekompanijom koja je prva za mašinsko učenje.
 
Danas je Google pretraga dizajnirana da informiše i pomaže, umesto da korisnicima daje listu veza.
 
Zato je Google ugradio mašinsko učenje u sve svoje proizvode – uključujući pretragu, Gmail, oglase, Google pomoćnika i još mnogo toga.
 
Što se tiče pretrage, već smo počeli da uviđamo uticaj mašinskog učenja pomoću Google RankBrain-a.
 
Najavljen u oktobru 2015. godine, RankBrain je prvobitno korišćen da pokuša da protumači 15% pretraga koje Google nikada ranije nije video, na osnovu reči ili fraza koje je korisnik uneo.
 
Od tog vremena, Google je proširio RankBrain da se pokreće na svakoj pretrazi.
 
Iako RankBrain utiče na rangiranje, on nije faktor rangiranja u tradicionalnom smislu, gde ste nagrađeni boljim rangiranjem.
 
A uskoro će doći još mnogo toga u svetu inteligentne pretrage.
 
Glasovne pretrage se povećavaju.
Vizuelna pretraga je postala ludo dobra
Korisnici (i brendovi) sve više usvajaju chat botove i koriste lične asistente (npr. Apple-ov Siri, Amazon-ov Aleksa i Microsoft-ov Cortana).
Ovaj napredak u tehnologiji znači da predstoje uzbudljivija vremena za one koji se bave SEO-om.
optimizacija pretraživača

Zaključak

Pretraživači i SEO su prešli dug put od 1990-ih. U ovom tekstu sam tek zagrebao uzbudljivu istoriju kroz koju smo prošli. Možda nekom deluje dosadno ali sam uveren da je učenje istorije o optimizaciji prvi korak od početnika ka specijalisti za optimizaciju.
 
Istorija optimizacija  je ispunjena uzbudljivim zaokretima – rođenjem novih pretraživača, smrću starih pretraživača, novim SERP funkcijama, novim algoritmima i stalnim testovima i ažuriranjima – plus pojavljivanje sjajnih SEO publikacija, konferencija, alata, i stručnjaka.
 
Iako su pretraživači i optimizacije u velikoj meri evoluirali tokom godina, jedna stvar ostaje istinita: sve dok postoje pretraživači, SEO će ostati vitalan.

A tek smo počeli!

Ostavi komentar