6 saveta da crni petak bude svetla tačka vaše prodaje
Teško da postoji marketinški stručnjak koji ne zna šta je Crni petak. Za većinu trgovaca i brendova, to je jedan od najvažnijih prodajnih događaja u godini – Crni petak može da se „takmiči“ samo sa Božićem i Novom godinom.
Za kupce, Crni petak je svojevrsni „praznik kupovine“. Poreklom iz Sjedinjenih Američkih Država, Crni petak se održava dan posle Dana zahvalnosti, poslednjeg petka u novembru (u 2022. godini, pada 25. novembra). Uprkos svom geografskom poreklu, istoimena šoping groznica sada je jedan od perioda u godini sa najvećim prometom širom sveta, a konkurencija među trgovcima je zaista žestoka. Кupci stoje u redu od ranog jutra da bi „ulovili“ najbolje ponude. Ali, kako svet postaje sve više digitalizovan, tako i marketinške strategije i prodaja prelaze u digitalnu sferu – većina transakcija je sada „onlajn“. Ovaj prelazak na „onlajn“ prodaju je u velikoj meri ubrzala pandemija Кovida 19, a trend će se verovatno nastaviti i u budućnosti.
Кako sve više potrošača kupuje na internetu za Crni petak, trgovci moraju da promene strategiju kako bi došli do svojih kupaca. I to nije samo na mreži – transakcije koje se odvijaju na mobilnim uređajima su takođe u porastu.
Adobe analitika o Crnom petku:
42,4% prihoda od e-trgovine tokom Crnog petka došlo je putem pametnih telefona (oko 3,7 milijardi dolara)
Prosečna stopa konverzije na mobilnim uređajima porasla je na 3,3 odsto na Crni petak, u poređenju sa 2,1 odsto samo dve nedelje pre.
A sada, kada je sezona kupovine pred vratima, vreme je da finalizujete svoje strategije praznične kampanje i postignete sjajne rezultate. Crni petak je takođe odlična prilika da osvojite novu publiku, tzv. generaciju Z. Statistički, oko 58% procenata kupaca koji pripadaju generaciji Z obično se oslanja na Crni petak za obavljanje praznične kupovine – i možemo očekivati da će to učiniti još više u 2022. godini. Iako je 2 puta veća verovatnoća da će generacija Z kupovati na mobilnim uređajima nego milenijalci, strategija mobilnog marketinga mora da ih privuče i osvoji tokom sezone kupovine.
U ovom postu delimo sa vama neke preporuke našeg tima koje možete iskoristiti za Crni petak 2022.

1. Budite „mobilni“ na prvom mestu
Mobilni telefoni više nisu budućnost – to je sadašnjost. Da biste bili sigurni da je vaša kampanja za Crni petak uspešna, morate da se uverite da su SVI njeni elementi prilagođeni mobilnim uređajima. Ljudi danas koriste svoje pametne telefone da pretražuju internet i kupuju. U stvari, mobilna trgovina raste veoma visokim tempom i očekuje se da će dostići 620,97 milijardi dolara do 2024. To znači da ako vaša veb stranica nije optimizovana za mobilne uređaje, propuštate ogromnu priliku.
Prvo i najvažnije, vaša veb stranica mora da „reaguje“. To znači da bi trebalo da bude u mogućnosti da se prilagodi bilo kojoj veličini ekrana. Pored toga, vaš veb-sajt bi trebalo da bude lak za navigaciju na bilo kom mobilnom uređaju – od velikih do malih ekrana. Sva dugmad i veze treba da budu lako dostupni, a celokupno korisničko iskustvo treba da bude besprekorno. Кonačno, uverite se da je vaš veb sajt optimalno brz. Niko neće čekati da se spor veb sajt učita, tako da morate da se uverite da je vaš sajt dorastao zadatku..
2. Ciljajte svoju publiku
Da bi kreirali uspešnu marketinšku kampanju, neophodno je da brendovi znaju ko je njihova ciljna publika i šta ta ciljna publika želi. Ukoliko dobro razmete demografski sastav vaše publike, možete kreirati sadržaj i poruke koje će imati odjek kod vaših kupaca u vreme kada su spremni da kupe i potroše svoj teško zarađeni novac.
Pored toga, poznavanje vaše klijentele može vam pomoći da bolje rasporedite svoj predviđeni budžet za oglašavanje. Da biste bili sigurni da je vaša kampanja za Crni petak uspešna, iskoristite prednosti opcija ciljanja na različitim mrežama. Tako možete da se uverite da će vaš oglas ili vaša poruka stići do pravih ljudi i da je veća verovatnoća da će ti ljudi imati koristi od vaših ponuda. Svoje klijente možete da segmentirate prema uzrastu, polu, interesovanjima ili drugim parametrima. Uz različite opcije ciljanja, možete biti sigurni da će vaš oglas biti baš ispred onih koji su najviše zainteresovani za ono što vi imate da kažete ili ponudite.
Кoje proizvode i usluge koristiti tokom Crnog petka i praznične kupovine
„Advertising Solutions“ – kada želite da doprete do velike publike, bez obzira da li oni poznaju vaš brend ili ne. Ne morate da imate bazu klijenata.
Poslovne poruke – kada već imate bazu podataka klijenata koji su dali saglasnost da primaju poruke od vašeg brenda ili preduzeća:
- Promotivne – šaljite informacije pre i tokom Crnog petka, ali nemojte preterivati, jer bi ljudi mogli lako da se iznerviraju i da se odjave.
- Кonverzacijske – pružite kupcima sve informacije koje im mogu zatrebati i odstranite nedoumice onih koji sumnjaju da li treba da nastave sa kupovinom.
- Transakcione – uverite se da kupci znaju za njihovu narudžbinu i status isporuke.
Četboti – dobićete hiljade zahteva i poruka tokom najprometnijeg prodajnog dana u godini. Automatizacija je ključna da klijenti budu zadovoljni, a vaše osoblje zdravo i normalno.
3. Maksimizirajte prodaju kroz personalizaciju
Kada kreirate kampanje koje se direktno obraćaju vašim klijentima, možete se povezati sa svojom publikom na ličnom nivou i tako ih podstaći da kupuju. Podaci o vašim klijentima iz prethodnih godina mogu biti od velike pomoći u ovom slučaju. Ako razumete koji deo vaše klijentele će najverovatnije obaviti kupovinu na Crni petak, možete da usmerite svoje marketinške napore na njih i maksimalno povećate svoje konverzije. Na primer, ako vidite da je vaša prodaja najbolja među ženama od 25 do 34 godine, možete da koncentrišete svoje oglašavanje i promocije na ovu grupu.
Osim toga, možete da koristite ove podatke za ciljanje sličnih segmenata, pa čak i da kreirate višestruke kreativne varijante oglasa i poruka.
4. Izgradite emocionalnu vezu – budite kreativni
Crni petak je odlično vreme za brendove da stvore ličnu vezu sa potencijalnim i već postojećim kupcima. Razmislite o tome šta možete da učinite da se vaš brend izdvoji iz gomile i stvori snažnu emocionalnu vezu sa svojom publikom. Umesto da samo pokušavate da im prodate svoje proizvode, pokušajte da se fokusirate na vrednost koju vaš brend donosi. I zapamtite – to je period najagresivnijeg i najbučnijeg marketinški pejzaža godine. Kako će se vaš brend izdvojiti? Vizuelno i kontekstualno?
Kreativnost je ovde ključna, pa pokušajte nešto drugačije. Pokušajte da naglasite ljudsku stranu svog brenda i pokažite da ste empatični i da razumete potrebe svoje ciljne publike. Dajte svojim oglasima i promocijama lični pečat. Dajte svojoj publici informacije koje su im potrebne i budite što jasniji, koristeći jednostavne i vrlo kratke rečenice.
5. Nemojte biti previše agresivni – fokusirajte se na izgradnju dugoročnih odnosa
Crni petak je prilika za brendove da u kratkom roku višestruko povećaju svoju prodaju. Međutim, na kraju dana, cilj bi mogao biti stvaranje dugoročnih, a ne jednokratnih kupaca. Nudeći ekskluzivne promocije, popuste i vrednost koju neće pronaći nigde drugde, možete dodati još jednu ciglu u formiranju trajne veze sa svojim klijentima.
Takmičite se za pažnju
U jednom od najprometnijih dana za kupovinu u godini, važno je da preduzeća budu u toku sa najnovijim trendovima i budu spremna da u skladu s tim prilagode marketinšku strategiju i kreativne materijale. Sa toliko mnogo brendova i ponuda, može biti teško ostati ispred konkurencije. Ne takmičite se samo u okviru svoje kategorije – takmičite se za pažnju i za deo celokupnog budžeta vašeg klijenta odvojenog za Crni petak planiranog za razne stvari.
Odaberite pravi tajming
Crni petak je naporan period za sve – preduzeća se pripremaju za prazničnu gužvu, a kupci traže najbolje ponude. Sa toliko mnogo prodavaca i brendova koji se takmiče za pažnju, važnije je nego ikad da se pobrinete da vaša kampanja bude savršeno tempirana, kako vaši potencijalni kupci ne bi bili preopterećeni.
Evo nekoliko kratkih saveta koji će vam pomoći da na najbolji način iskoristite Crni petak i izbegnete da se vaš brend izgubi u moru ponuda :
- Počnite sa „mekim lansiranjem“. Ne pokušavajte da dođete do svih kupaca odjednom. Umesto toga, počnite sa malom grupom ljudi koji će verovatno biti zainteresovani baš za ono što vi promovišete.
- Gradite postepeno. Кada već imate nekoliko ljudi na brodu, možete početi da pojačavate svoje marketinške napore. Ali nemojte prerano da poludite – ne želite da nervirate svoje potencijalne kupce.
- Planirajte svoje kampanje mudro. Uverite se da ne bombardujete klijente sa previše obaveštenja odjednom. Odvojite svoje oglase tako da imaju vremena da svare ono što nudite i preduzmu akciju.
- Pazite na svoje rezultate. Obratite pažnju na to kako ljudi reaguju na vaše marketinške poruke. Ako vidite da počinju da nestaju, vreme je da smanjite poruke ili isprobate nešto novo.
Prateći ove savete, možete osigurati da su vaše poruke pravovremene i efikasne, da su interesantne vašim klijentima i da utiču na povećanje vaše prodaje. Takođe, obavezno objavite svoje ponude na svim svojim društvenim mrežama i ohrabrite svoje pratioce da podele vaše objave sa svojim prijateljima i pratiocima.

6. Pratite i čuvajte rezultate i saznanja za buduće kampanje
Obavezno beležite prodaju, stope konverzije i druge ključne pokazatelje. Ovo će vam omogućiti da vidite šta radi, a šta ne. Radeći ovo, možete stalno da prilagođavate svoj pristup kako biste bili sigurni da ćete na najbolji način iskoristiti svoje kampanje za Crni petak i primeniti stečena znanja sledeće godine.
Želimo vašem brendu mnogo uspeha i prodaje u prazničnoj sezoni 2022/2023!